Мороз Наталія , вихователь-методист ЗДО №358 ДМР
Фрактальне малювання з дітьми старшого дошкільного віку
Ви хочете, щоб ваші діти були здібними та талановитими?
Тоді допоможіть їм зробити перші кроки сходами творчості, але…
не запізніться і, допомагаючи… думайте самі
Б. П. Нікітін
Анотація: Це унікальний метод, який дозволяє зіткнутися з чимось важливим усередині нас, чому, зазвичай, ми не даємо ні зовнішності, ні голосу, але воно не тільки живе в нас, але й сильно впливає на наші вибори, бажання, якість нашого життя. Метод дозволяє задіяти глибинні механізми підсвідомості, дозволяє покращити стан свого здоров’я, гармонізувати ситуації, пов’язані з творчими та міжособистісними проблемами.
Ключові слова: фрактал, фрактальне малювання, каракулі, вітраж, зображувальна діяльность. (fractal, fractal drawing, doodles, stained glass, visual activity)
Дошкільний період дитинства – це період вільного прояву дитиною творчості у різних видах діяльності, зокрема, найулюбленішою та найпривабливішою – образотворчою. Саме художня образотворча діяльність надає можливість дитині отримати задоволення від творчості, висловити в образній формі своє особисте ставлення до навколишнього світу, виявити свої почуття, насолодитися позитивними емоціями, виявити самостійність.
Відомо, що творча активність дитини може проявлятися спонтанно, проте, без спеціальної педагогічної підтримки її з боку дорослого може досягти максимуму прояви і навіть згаснути. Тому завдання розвитку творчої активності дітей є одним із актуальних. Я пропоную це зробити на основі методу фрактального малювання. Термін “фрактал”, як і саму концепцію, автори методики успішно перейняли у математиків. Назва походить від латинського слова fractus (що означає “з частин”) – складна геометрична фігура, що має властивість «самоподібності», тобто складена з декількох частин, кожна з яких подібна до всієї фігури цілком. У процесі фрактального малювання, ми покращуємо пам’ять, активізуємо мовлення та розвиваємо сплячі творчі здібності. Малюнок несе інформацію про стан душі та тіла. У поєднанні з музикотерапією може використовуватися як здоров’язберігаюча технологія для зняття напруженості та втоми в періоди більшої завантаженості (підготовка до іспитів, олімпіад і т. д.).
Цей метод фрактального малювання, сьогодні став вельми поширеним, і охоплює всі сфери художньої культури від образотворчого мистецтва до архітектури, від літератури до кінематографа, від дизайну моди до рекламного дискурсу. Концепт фрактальності однаково ефективно використовується як при створенні текстильних візерунків, так і при аналізі семіотичних рівнів у рекламних ілюстраціях.
Метод фрактального малювання може застосовуватися в індивідуальній роботі з дитиною (або дорослою) для кореції порушень психоемоційного стану – переживання почуття втрати, адаптаційний період, зняття тривожності, напруги, втоми.
Ви не вмієте малювати? Це не важливо. Адже всі контури художніх фрактальних малюнків виконані із заплющеними очима! Це неймовірно цікаве заняття, в результаті якого з’являються унікальні твори. Цей метод дозволяє виявити повною мірою приховані можливості душі, свідомості та підсвідомості. Малювання фрактального
38
малюнка – це дуже захоплюючий процес, де отримаєте масу задоволення від малювання. Ваша підсвідомість створить малюнок, який точно буде єдиним на цій планеті. Це як відбитки пальців. Величезне значення малюнку має колір. Колір – це світлова хвиля певного спектра. І дія цієї хвилі відбувається не лише через аналізатори, а й на глибинному рівні. Саме тому існує явище кольоротерапії. Автори методики стверджують, що у такий спосіб ми малюємо свою ауру. За відчуттями, які ми відчували під час малювання, можу сказати, що така методика дає можливість медитації. Адже медитація – не лише занурення за допомогою фізичних вправ, йоги, а й шляхом каліграфії, концентрації уваги на якійсь дії, що повторюється, диханні. Кольори, що переважають у фрактальному малюнку, є кольорами, що переважають і в аурі автора малюнка. І вони характеризують наявність певних якостей характеру, емоційний та фізичний стан.
Практика фрактального малювання, а також мій досвід роботи з дітьми-дошкільнятами дозволив адаптувати цей метод стосовно дітей дошкільного віку та розробити систему роботи з дітьми в даному напрямку.
Мене дуже захопило фрактальне малювання, так як воно відмінно сприяє підвищенню рівня образного мислення, розвиває спостережливість, увагу та фантазію у дітей дошкільного віку.
Заняття фрактальним малюванням також допомагають вирішенню наступних завдань:
-знайомить дітей з новим видом зображувальної діяльності;
-формує інтерес до зображувальної діяльності;
-удосконалює володіння дітьми художніми інструментами та матеріалами;
-закріплює навички обчислювальної діяльності (рахунок фрагментів картинизафарбованих в один колір);
-Формує навички орієнтування на аркуші паперу (вгорі, внизу, ліворуч,праворуч, у лівому нижньому кутку, в правому верхньому кутку, навпаки, правіше тощо)
-сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості;
–Розвиває дрібну моторику, готує руку майбутнього першокласника до письма.
Спробую розкрити послідовність графічних завдань та ігор, побудованих набазових алгоритмах створення методу фрактального малювання, або як його ще називають методом «Дивовижних каракуль». Ускладнення графічних завдань визначається, передусім рівнем складності графічної діяльності, послідовним освоєнням навичок малювання: від найпростішого – до складнішого.
У змісті роботи можна виділити 7 модулів, видів графічних завдань роботи з каракулями:
1.Розфарбовування готових каракуль та фрактальних картинок.
2.Створення з каракуль абстрактних картин.
3.Виділення фігури на тлі каракуль.
4.Прояв (пошук) форм, образів у каракулях.
5.Домальовування каракуль.
6.Створення картин-каракулів із заплющеними очима.
7.Спільне створення художніх каракуль.
Графічні завдання в більшості випадків представлені у вигляді графічних ігор, іце не випадково: нестандартність, оригінальність і незвичайність образотворчої діяльності діти сприймають як гру, як «Гру в каракулі», «Гру створення незвичайних вітражів». Тому, для дитини образотворча діяльність у цьому випадку трансформується в образотворче-ігрову, що розкріпачує дитину, більшою мірою дає можливість їй проявити фантазію, свободу, творчість.
Так, виконання робіт із закритими чи відкритими очима, розфарбовування осередків чи групи фрагментів, час малювання каракуль визначаються віковими чи індивідуальними особливостями дітей. Також цей підхід визначає розмір аркуша
39
паперу, час виконання каракуль. Чим молодша дитина, що менше у неї сформовано в нього зосередження уваги, тим менший вибирається обсяг аркуша паперу (А3), тим менше часу витрачається з його малювання.
При проведенні графічних ігор звертаю увагу на характер спілкування, взаємодії з дітьми, який має відповідати ігровій формі. У цьому намагаюся створювати умови прояви фантазії дитини, вітати будь-які творчі рішення дітей. Для посилення емоційного настрою використовую музичні твори, які сприяють емоційній виразності характеру каракуль-вітражів.
По кожному виду графічних завдань може бути зроблено кілька малюнків, зокрема, провідною та не провідною рукою, з розфарбовуванням окремих осередків або фрагментів (груп осередків) згідно з правилом, частина з яких може бути виконана дітьми будинку.
Ігрові графічні завдання виконуватимуться послідовно. Вони можуть стати основою для планування культурних практик з образотворчої діяльності, зокрема нетрадиційних технік малювання. У той же час можливий і фрагментарний вибір завдань, що викликають у дитини інтерес, наприклад, з метою організації дозвілля дітей у дитячому садку та сім’ї.
Тому представлені ігрові графічні завдання також можуть стати основою розвиваючої роботи з дітьми дошкільного віку в дитсадку, в організаціях додаткової освіти та в умовах сімейного виховання. Я думаю, що цей метод в адаптованому варіанті буде затребуваний як самими дошкільнятами, так і викличе інтерес у педагогів та батьків.
На своїх заняттях намагаюся створити атмосферу співтворчості та співпраці, намагаюся підтримувати гумані, цивілізовані та демократичні стосунки як з дітьми, так і між ними. У кожній дитині намагаюся бачити унікальну особистість, шукаю кращі якості та спираюся на них, створюю ситуації, в яких він міг сам проявити себе, що у свою чергу породжує у дітей взаємну довіру до один одного, повагу та відкритість.
Необхідний матеріал:
1.набір кольорових олівців, фломастерів і ручок наскільки можна більшоїкількості відтінків;
2.аркуш паперу формату А4;
3.кулькова (гелева) ручка чорного або темно-синього кольору, у крайньомувипадку, тонкий чорний фломастер.
Як малювати:
1.Аркуш перед собою розташувати по горизонталі;
2.Ручки встановлюємо у будь-якій точці листа;
3.Заплющивши очі, 45 – 60 сек. малюємо безперервну лінію, намагаючисьзаповнити якомога більшу площу аркуша;
4.Лінія має бути чітка і добре прокреслена;
5.Швидкість руху ручки середня, без різких розчерків;
6.Малюємо спокійно, намагаючись урізноманітнити напрями ліній, з великоюкількістю перетинів по горизонталі, вертикалі та діагоналі, виконуючи кругові, овальні, геометричні та будь-які інші контури, намагаючись урізноманітнити рухи кисті руки та не допускаючи частих повторів: тільки кругових форм; лише петлеподібних форм; лише 8-подібних форм; лише кутоподібних форм.
7.Біле тло малюнка необхідно залишити ідеально чистим, без помарок, плям інаписів.
8.Зафарбовуючи тестовий малюнок, олівці, фломастери та кольорові ручки (іззагального набору) треба брати лише із заплющеними очима.
Розшифрування фрактального малюнку
Яскраво виражені риси характеру, індивідуальні якості, особливості поведінки та стану автора малюнка можна визначити за такими параметрами:
-характер лінії;
40
– розмір та конфігурація малюнка;
– розмір та конфігурація осередків;
– кольорова гама малюнка,
окремі домінуючі кольори та відтінки.
Якщо малюнок містить характерні риси, які займають до 60—75% його площі, це вказує на те, що якості та риси характеру автора, а також його стан яскраво виражені.
Особливості, що займають 30-35% площі малюнка, вказують на середній показник якостей та характеристик характеру.
1. Аналіз та розшифрування інформації, що міститься у фрактальному малюнку, починається з ліній.
Спочатку необхідно подивитися та оцінити якість лінії, якою намальований контур малюнка. Оцінити, наскільки плавна лінія, наскільки лінія прокреслена, контрастна, товста. Необхідно оцінити швидкість, з якою лінія проведена. Визначити: спокійна була людина в момент нанесення або перебувала в агресивному стані.
Чітко прокреслена лінія – впевнений, твердий характер, цілеспрямованість та самостійність, акуратність, старанність, обов’язковість.
Натиск під час проведення лінії не скрізь однаковий — найчастіше це творча людина з гнучким характером, мрійник, не завжди стійкі емоції, іноді проявляється невпевненість у собі.
Слабко прокреслені лінії — хворобливий стан, комплекси, помітна невпевненість у собі.
Різкі, незграбно прокреслені лінії – емоційна напруга, стресовий стан.
Лінії з плавними переходами – гармонійний, стабільний стан.
Розташування ліній по концентричному колу, колоподібний повтор у малюнку – схильність до нав’язливих станів, неврозів.
2. Розмір та конфігурація малюнка
Маленький малюнок (не більше 1/3 площі листа) – з одного боку, комплекси та занижена самооцінка, з іншого – схильність до егоцентризму.
Середній розмір (близько 2/3 площі листа) та овальний периметр малюнка – найчастіше це показник урівноваженого характеру.
Великий малюнок (значно більше 2/3 площі аркуша) з лініями, що виходять за межі аркуша, – нестабільний емоційний стан, у деяких випадках нездатність до концентрації уваги. Прямокутна форма периметра малюнка – прямолінійний, найчастіше складний характер.
Конфігурація малюнка з химерно вираженими “хвостиками” за його периметром – яскрава індивідуальність, неординарність, у деяких випадках нестабільність характеру.
3. Осередки. Конфігурація та розміри.
Осередки на фрактальному малюнку теж несуть у собі достатній обсяг інформації про його автора. Коли лінія багаторазово перетинається у просторі, виходить дуже багато осередків різних розмірів, конфігурацій і пропорційних співвідношень. Вони можуть бути трикутні, петлеподібні, круглі, витягнуті і т. д. Осередки можуть розкрити надзвичайно цікаві подробиці, а їх сукупність дає чітку картину про людину як особистість.
Гармонічне поєднання розмірів осередків по всій площі малюнка (1/3 великих, 1/3 середніх, 1/3 маленьких) — свідчить про впевненість у собі, цілеспрямованості, стабільності.
Велика кількість великих осередків – добра відкрита натура.
Велика кількість середніх осередків – старанність, акуратність, педантизм, наявність аналітичних здібностей, схильність до точних наук.
Велика кількість дрібних осередків — закомплексованість, прагнення до деталізації, у деяких випадках невпевненість у собі, але завжди акуратність та старанність.
41
Плавні, округлі осередки з невеликим числом геометричних форм – спокійний характер, схильність до творчості.
Велика кількість геометричних форм – яскраво виражена схильність до аналізу, скептицизм в оцінках, прямолінійний авторитарний характер.
Різко прокреслені, незграбні, нерівні осередки — емоційна нестабільність, роздратування, стрес.
Примітка.
Уважно проаналізуйте геометричні форми осередків:
а) помітне, кількість осередків геометричної форми, отриманих просто перетином ліній, показує наявність твердого характеру та присутність ділових якостей. Але при цьому наголошується на певному комплексі залежності від настрою;
б) геометричні форми осередків, промальовані відповідними рухами руки і заповнюють весь або більшу частину малюнка, свідчать про прямолінійний, консервативний тип характеру, також цій людині можуть бути властиві такі риси, як цілеспрямованість і безкомпромісність.
4. Плями
Маленькі чорні (точковими плямами) осередки – наявність якості “формувача” подій (про що людина думає, те й відбувається).
Будь-яка невелика чорна пляма — свідчення початку зміни подій тепер.
Помітна кількість середніх плям або велика пляма чорного кольору – енергетичний голод, знеструмленість (небажана праця, робота вхолосту).
Велика локальна темна пляма – гостра проблема особистого характеру
5. Характерні колірні акценти
Великі осередки червоного кольору – схильність до нав’язливих станів, тривожність.
Помітна кількість червоних плям середнього розміру – напруженість, нестійкі емоції.
Одна або кілька великих осередків коричневого кольору — проблеми міжособистісних відносин, які довго не вирішуються.
Велика кількість відтінків зеленого кольору – природна здатність організму до саморегуляції.
Одна або кілька великих осередків лілового кольору – тривожний стан, агресія, гострий стрес.
6. Колір
Чисте без плям і помарок біле тло малюнка — висока концентрація уваги, старанність, пунктуальність.
Випадково чи навмисно не зафарбовані осередки білого кольору говорять про значну незатребуваність природних особливостей.
Про інші кольори можна сказати таке.
– Лимонно-жовтий – колір педагога, вчителя.
– Куряче-жовтий – колір “ретранслятора”, передавача інформації, коментатора.
– Зелений колір всіх відтінків – колір здорової енергії, оптимальна здатність опірності та самовідновлення організму, здатності до цілительства.
– Синій колір:
Блакитний – колір спокійної енергії.
Синій та темно-синій – колір холодної байдужої енергії.
Бузковий колір сильної енергії.
Фіолетовий – колір фонтануючої енергії.
Ліловий – колір потужної, некерованої енергії.
– Червоний колір:
Рожевий – колір теплої енергії.
Червоний, малиновий – колір, що сигналізує про наявність небезпеки, колір тривоги.
42
Густий відтінок червоного кольору, бордовий, вишневий – колір сили, агресивної енергії.
-Помаранчевий колір – колір життєвої, сексуальної енергії.
-Світлі відтінки (золотистий, бежевий, охра, пісочний) коричневого кольору –колір чистої енергії, святої енергії.
-Коричневий – колір, що визначає наявність біди, глибоких переживань,депресії (у поєднанні з іншими темними кольорами та відтінками).
-Темно-коричневий – колір, що визначає наявність біди, глибоких переживань,депресії (у поєднанні з іншими темними кольорами та відтінками).
-Сірий колір – колір, що визначає наявність нестабільних енергій, у поєднанні зіншими темними кольорами – прикордонний стан. У малій кількості цей колір означає швидку зміну подій, що відбуваються.
-Чорний колір – колір енергетичної ями, вакууму, порожнечі, енергетичногознеструмлення.
Примітка.
Загалом, говорячи про колір, слід зазначити таке:
а) темні відтінки кольорів показують наявність надмірних (іноді набувають негативного значення) якостей енергетичних функцій кольору;
б) середня насиченість кольору – оптимальні якості за енергетичними функціями кольору;
в) світлі, прозорі тони кожного кольору – резервні або мало проявлені якості за енергетичними функціями кольору.
Мені здається, що володіючи знаннями, навичками та вміннями, необхідними для роботи з дітьми щодо розвитку зображувальної діяльності, не потрібно зупинятися на досягнутому. Дуже важливо продовжувати пошуки нових методів навчання дітей зображувальної діяльності, я думаю, що тільки педагог, що творчо працює, може сформувати творчу особистість.
Список використаних джерел та літератури:
1.Стеценко І. ФРАКТАЛИ: математика, мистецтво, винахідництво. -«Дошкільне виховання», 2016, № 1, с. 8
2.https://dorobok.edu.vn.ua/file/get/2458Ме
Методичні рекомендації для дошкілля.
Вікно перегляду документа
Отримати код
Інші публікації автора
- Стаття "Навчання та підтримка дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни"
- Стаття
- ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ МНЕМОТЕХНІКИ ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ТЕМУ: «ДИКІ ТВАРИНИ»
- Посібник "ТЕАТРАЛЬНИЙ КАЗКОГРАЙ"
- Заняття з малювання "Кавове малювання як вид арт-терапії, аромотерапії та кольоротерапії".
Популярні публікації
- Методичний матеріал на тему " Вправи для розвитку уваги, пам´яті, мислення у молодших школярів на уроках"
- "Ми є. Були. І будем ми! Й Вітчизна наша з нами!" Методична розробка.
- Методичні рекомендації на тему "Арт терапія як допомога при травматичному стресі"
- Аналіз роботи МО вчителів початкових класів за 2023-2024 н.р.
- Карти мислення в освітньому процесі